«

»

Delft staat voor lul met €3 milj. designfout stationsdraaideuren

Luchtdruk in het station gemeten met een smartphone. Lees HIER

Luchtdruk in het station gemeten met een smartphone. Lees HIER

OBS directeur Isisdoor Hermans is al één jaar bezig met vermeende op hol geslagen draaideuren in de stationshal. Die draaideuren zouden uit zichzelf gaan roteren door de luchtdruk van in de ondergrondse tunnel rijdende treinen.

Nu zegt VVD wethouder Harpe in een briefje dat de korte termijn aanpassingen €3 miljoen kosten.

Maar aan de tweede tunnelbuis moeten ook wat aanpassingen gedaan worden en totaal komt het dan op €5 miljoen euro.

Wie gaat dat betalen?

Nou dat weet Harpe nog niet: “Over de verdeling van deze kosten zijn de bij het onderzoek betrokken partijen, nog met elkaar in gesprek” .  Burgertje dom houden daar is de VVD goed in.

Als Delft maar de hand op de knip houdt. En Ontwikkel Bedrijf Spoorzone (OBS) ook. Want de architect en de bouwer van de spoortunnel zijn verantwoordelijk. Luchtdruk voor treinen en zog erachter is algemeen bekend. Daar had bij het design rekening mee gehouden moeten worden. De Schipholtunnel en Rijswijk zijn ook ondergrondse stations. Was daar even gaan kijken Mecanoo en CFE.

Wethouder Harpe op weg naar carnaval in Leuven.

Wethouder Harpe op weg naar carnaval in Leuven.

Maar lennart Harpe wil zich graag overal mee bemoeien en dat kost ons nu eenmaal geld. Zo hebben ProRail,OBS , NS Stations (eigenaar en exploitant van de stationshal), NS Reizigers, Mecanoo (architect van het stadskantoor en de bovengrondse stationshal en DRB (de voor het tunnel- en stationsontwerp verantwoordelijke combinatie van DHV, Benthem Crouwel Architekten en Railinfra Solutions) een bijdrage geleverd aan het onderzoek. Kosten ongenoemd.

Dat onderzoek hebben ze bij de Universiteit van Dundee laten doen? Huh. Dat schijnt in Schotland te liggen. En daarna hebben ze de Katholieke Universiteit Leuven en ook de boeren van de TU Eindhoven gevraagd. Zeker vriendjes van OBS directeur Hermans?

Harpe en Hermans van OBS bv denken zeker dat dit draaideur raadsel te moeilijk is voor de TU Delft?

draaideur_klapt_om_delftDie draaideur heeft nooit gedraaid zegt Schots mentalist Derek Ogilvie desgevraagd. Daar links en rechts van de as dezelfde druk wordt uitgeoefend.

Maar door plotselinge druk klapt de deur om als een vaan. Bij calamiteit kunnen mensen dan ongehinderd naar buiten stromen. Tenzij je been ertussen komt.

Er komen nu extra vluchtdeuren. En de vaan draaideuren worden vervangen door normale draaideuren. Poeh €3 miljoen.

Ik vind dat de architect Mecanoo geheel voor de kosten van die deuren moet opdraaien. De optredende drukgolf is niet groter dan verwacht. Succes Harpe.

Jan Peter de Wit

1 ping

  1. Het tocht als in de hel in de stationhal van Delft » Onafhankelijk Delft

    […] jan Peter de Wit (schreef 3 maart 2016 Delft staat voor lul met €3 milj. designfout stationsdraaideuren) […]

Reacties zijn uitgeschakeld.