«

»

Het tocht als de hel in de stationshal van Delft

Alle zeven draaideuren van de nieuwe stationshal staan dag en nacht open.

Alle zeven draaideuren van de nieuwe stationshal staan dag en nacht open. Buiten de éénarmige Delftse bandiet.

Het is niet te harden van de kou en tocht in de stationshal. Alle zeven draaideuren staan sinds februari 2015 open.

In 2015 bleek een draaideur opengeklapt te zijn door de drukgolf van een passerende trein.

De oplossing laat nog tot eind 2017 op zich wachten zei VVD wethouder Harpe. Drie jaar de deuren open laten staan is bizar lang.

Een ijspaleis is er niets bij. De winkels  en Starbucks hebben zoveel mogelijk de deuren dicht. Maar aangezien NS eigenaar is van de stationshal zitten ze aan het huurcontract vast.

Iedereen probeert zo snel mogelijk uit dit ijskoude tochtgat te vluchten.

stationshal_helse_tocht_open_draaideuren_delft

Er was gerekend met treinen die met 140km/uur door de tweede buis rijden. In de praktijk gaf dat hogere pieken in de overdruk.

De planning was dat in het derde kwartaal van 2016 weer sprake zou zijn van een dichte stationshal. Mag ook wel met een gebouw van €100 miljoen.

De totale kosten van alle aanpassingen aan de tunnelbuizen nodig voor het drukprobleem liggen tussen de 3 en 5 miljoen euro staat in een nota uit februari 2016.

Wie dat gaat betalen is mij nog niet duidelijk. Ik ga er van uit dat de gemeente (OBS) dat niet is.

De betrokken partijen zijn ProRail, OBS, NS Stations (eigenaar en exploitant van de stationshal), NS Reizigers, Mecanoo (architect van het stadskantoor en de bovengrondse stationshal en DRB (de voor het tunnel- en stationsontwerp verantwoordelijke combinatie van DHV, Benthem Crouwel Architekten en Railinfra Solutions).

Ik vermoed dat de verdeling van de kosten de enorme tijdsoverschrijding veroorzaakt. Ik zal VVD wethouder Harpe hier binnenkort in de commissie Ruimte & Verkeer nadere vragen over stellen.

jan Peter de Wit (schreef 3 maart 2016 Delft staat voor lul met €3 milj. designfout stationsdraaideuren)