«

»

Montreus lelijk voorontwerp nieuwe St. Sebastiaansbrug

Nieuwe brug is qua vormgeving hetzelfde als dat foeilelijk monster uit 1962. Alleen een blauw biesje en wat stalen rekken aan de zijkant.

Nieuwe Sebastiaansbrug is qua vormgeving hetzelfde als dat foeilelijk monster uit 1962. Alleen een blauw biesje (VW BleuMotion diesels) en wat stalen rekken aan de zijkant.

Dinsdag avond werd in de commissie R&V het voorontwerp van de nieuwe Sebastiaansbrug getoond.

Nou nieuw? Eigenlijk precies dezelfde montreuze brug zoals we nu hebben, maar dan met tram portalen erop en twee meter breder. Een kitscherig helblauw biesje en stalen rekken aan de zijkant.

Ook krijgt de onderkant van het beweegbare deel een kleurtje. Speciaal voor de duiven die daar overnachten.

De brug kost €25 miljoen, waarvan Delft €10 miljoen (40%) voor zijn rekening neemt. De rest betaalt de provincie Z-H en Haaglanden. Feitelijk had Delft helemaal niets hoeven te betalen want de aanleg van  Tramlijn 19 was een in 2006 geheel door Haaglanden gefinancierd project (€126 miljoen).

Later mag er onkruid tegen de zijkanten groeien voor extra onderhoudskosten

Sebastiaansbrug is begin 2020 klaar. Later mag er onkruid tegen de zijkanten groeien voor extra onderhoudskosten.

Maar in Haaglanden was geen rekening gehouden dat de Sebastiaansbrug te oud en te zwak was voor zware trams. Domme fout met een brug uit 1963.

Dus bood Delft gelijk joviaal aan om het tekort bij te leggen. Daarentegen kreeg Delft wel zeggenschap over wat voor (mooie) brug er zou komen.

Nu krijgen we voor minimaal €10 miljoen euro dezelfde brug terug. Kat in de zak dus, Vier voorgaande colleges hebben verschrikkelijk geblunderd in Haaglanden.

Ten eerste met GL Rik Grashoff. Toen Anne Koning (PvdA) opgevolgd door Milène Junius (CDA)  en nu Lennart Harpe (VVD).

Ontwerp Haaglanden goedgekeurd door PvdA wethouder Anne Koning in 2009

Ontwerp PvdA wethouder Anne Koning in 2009. Aanbesteding mislukte wegens één inschrijver.

Er zijn miljoenen verspild aan eerdere twee ontwerpen die nu de prullenbak ingaan. Ik schat minimaal vier miljoen. Maar die ontwerpen waren tenminste wel modern.

Nu worden zelfs als kostenbesparing hergebruikt de oude funderingsheipalen, de middenpilaar in de Schie en het huis waar de beweegbare mechaniek voor de basculebrug in zit. Allemaal 53 jaar oud.

Tafelbrug ontwerp 2013 CDA Junius.

Tafelbrug ontwerp 2013 CDA Junius aanbesteding mislukte wegens technische onuitvoerbaarheid.

Daar waar Busquets een spoortunnel bouwde en daarboven de oude historie van grachten en wandelboulevard heeft teruggebracht. Daar laat VVD wethouder Harpe met de St. Sebastiaansbrug eenzelfde foeilelijke tram viaduct brug terugkomen. Het litteken uit 1963.

Een mega gemiste kans om een mooi vlakke Stadsbrug op het maaiveld te maken die bij deze entree van onze prachtige historische stad past. Geen steile hindernis voor fietsers, wandelaars en trams.

Twee ontwerpen gingen dus de prullenbak in. In geld over de balk smijten excelleren de PvdA/GL, CDA en VVD in Delft al decennia.

Jan Peter de Wit