«

»

Spoordébaclè: GroenLinks Rik Grashoff vergoeilijkt zijn financieel wanbeleid

GroenLinks wethouder Rik Grashoff van 1998-2006 en nu GL partijvoorzitter is geen klein Marokkaans crimineeltje maar een hele grote door €117 miljoen Delfts geld te verbrassen aan een prestigeproject voor stenenschuivers.

GroenLinks wethouder Rik Grashoff van 1998-2006 en nu GL partijvoorzitter is geen klein Marokkaans kutcrimineeltje maar een hele grote door €117 miljoen Delfts geld te verbrassen aan een prestigeproject voor Rijksstenenschuivers en vooral ten bate van zijn eigen politieke carrière.

In de Delft op Zondag geeft voormalig GroenLinks wethouder Grashoff de crisis de schuld van de financiële tegenslagen in de spoorzone. Ook vindt hij drie miljoen extra per jaar maar weinig.

Geen enkele relativering of zelfkritiek heeft deze potentaat. Bang om foute beslissingen te bekennen. De GroenLinks leugen regeert rustig verder in Delft.

De spoortunnel was er sowieso gekomen want het Rijk maakt de gehele verbinding van Amsterdam – Schiphol – Den Haag – Rotterdam viersporig. Maar Grashoff wilde dat het sneller aangelegd werd.

Kromliggen voor snelheid. Is dat Links?

Toen het Rijk dat weigerde,  zei Grashoff  “dan bouwen we die spoortunnel zelf”. Knettergek dus, maar de raad applaudisseerde luid mee met die linkse onzin. Kosten spoortunnel €650 miljoen. Totaal investering in het gebied 1 miljard. De gehele begroting van Delft is €300miljoen. Rik ging aan de slag met Carte Blanche van alle andere partijen (jaknikkers) in de gemeenteraad. Alle beslissingen werden vervolgens als echte dieven in geheime vergaderingen genomen.

Dat moest natuurlijk gigantisch fout lopen. In 2008 was er al een tekort begroot van €83 miljoen. De tunnel was onbetaalbaar voor Delft. Het Rijk greep gelukkig keihard in en nam de gehele verantwoordelijkheid van de gemeente Delft over. Het Rijk perste wel de gemeente Delft uit door €117 miljoen bijdrage te eisen. Grashoff was toen al vertrokken. In feite betalen we €117 miljoen voor een versnelde aanleg. Als we rustig hadden gewacht tot  Station CS Delft een te groot knelpunt was geworden (2020) hadden we niks hoeven bijdragen.

In die tijd (2000) smeet het Linkse college van Grashoff , Torenstra (PvdA) en D66 (Oosten) met tientallen miljoenen tegelijk. De verkoop van EZH elektriciteitscentrale leverde hfl 223 miljoen op. Een orgie van zo snel mogelijk miljoenen verbrassen volgde. De burgers mochten zogenaamd bepalen waar het eerste deel hfl 115 miljoen heen ging. Het moesten ideeën die kort uitvoerbaar waren. Immers het ging Grashoff cs vooral om hun herverkiezing. Hun linkse hobby’s clubjes kregen alles. Niks werd gereserveerd voor tegenvallers, structureel beleid of de Algemene Reserve. Een criminele daad feitelijk, want dat geld was van iedereen.

Het tweede deel van het EZH geld (hfl 83 miljoen) die op de Escrow rekening stond, is later ook stilletjes onder hun linkse vriendjes en hun projectjes verbrast. PvdA liet overal buurhuizen, wijkkastelen, gezondheidscentra en sporthallen als paddenstoelen uit de grond schieten. En de PvdA tuigde een leger van linkse geitenwollen sokken buurtwerkers op. Het geld klotste tegen de bovenste plinten. Verspillen was de norm. De ambtenaren kregen opdracht om elke werkdag één miljoen op te maken. GL mocht tientallen miljoenen pakken om hun spoortunnel en stadskantoor versnellen. Tegelijk werd ook de doortrekking van de A4 tegen gehouden. De communicatie werd in eigen hand genomen. Kritiek werd weggehoond.

Dat moest resulteren in een gigantische Linkse verkiezingsoverwinning. De gedroomde dictatuur van Grashoff en Torenstra bleef bij de verkiezingen van 2002 uit door de plotselinge opkomst van Leefbaar Delft / Pim Fortuyn / Stoelinga. PvdA coryfee Torenstra kan het nog steeds niet bevatten dat hij door de burgers niet beloond is voor zijn miljoenen gestrooi. De Linkse elite kreeg een bloedhekel aan populisten. In die tijd had de PvdA nog 14 zetels.

De crisis is helemaal niet de oorzaak van de financiële malaise voor Delft met de spoorzone. Het was de grootheidswaanzin van Links Delft om Rijksprojecten te versnellen en door onnodig boven onze draagkracht bij te dragen in de tunnelbouw. Treinen in plaats van auto’s. Tegelijkertijd een gigantisch onverantwoordelijk verspillen van Energie EZH miljoenen aan korte termijn linkse hobby’s. Voor persoonlijk eigenbelang van herverkiezing en machtswellust was de waan van de dag belangrijker dan toekomstvisie. Hadden we dat geld maar gereserveerd voor de duurzame Spoorzone ontwikkeling en Stadskantoor.

De vermeende OZB grondopbrengsten uit de spoorzone van €87 miljoen waren zo ver weg in de tijd, dat er eerst jarenlang fors verlies geleden moest worden. Echte salon socialisten die denken dat ze de Markt kunnen voorspellen. En nu is de totale bijdrage van Delft aan de spoortunnel zeven miljoen euro per jaar. Tot 2022 maar, zou Grashoff zeggen. Ik denk niet, dat alles dan bebouwd en af is.

Ik kan dit met een schoon geweten schijven. Alleen Stoelinga en ik hebben altijd forse kritiek gehad op de totaal onverantwoordelijke geldverspilling van PvdA, GL en D66. Ook de mega risico’s waren de reden dat we tegen de megalomane plannen van Grashoff stemden. Daarom werden we verguisd en genegeerd. Nog steeds trouwens. Het Linkse verspillen gaat nog steeds door. Denk aan de Sebastiaansbrug.

kastroom OBS spoortunnel delftDe verplichte bijdrage van Delft aan de tunnel is € 117 miljoen (waarvan inmiddels € 76,2 miljoen is betaald).

De bijdrage van de gemeente aan de spoortunnels is volgens het spaarmodel (ter compensatie van
tegenvallende grondwaardes) bedraagt in totaal € 42 miljoen, is vanaf 2013, tien jaar à € 4 miljoen. Daar komt nu door de stresstest €3 miljoen bij.

In feite betalen we nu voor spoorzone €7 miljoen/jaar en voor het Stadskantoor €7,6 miljoen/jaar. Dat is samen 14,6 miljoen per jaar. Bedenk hierbij dat de gehele OZB opbrengt voor de gemeente Delft  €22 miljoen bedraagt. Dan begrijp je de impact op onze begroting voor het komende decennium.

De totale kaalslag is dus begonnen. Alle voormalige EZH projecten zijn al gestrand. Geen vet meer op de botten. Delft is een financiële anorexia patiënt geworden door oer-links brasgedrag. Links lullen en rechts je eigen zakkenvullen en ondertussen snel de reserves opmaken voor je eigen heilstaat hobby’s. Dat mag straks rechts zien op te lossen??? Blijf maar lekker Links stemmen, des te eerder moet je bij je buren aankloppen of ze nog een boterham over hebben. Participatiemaatschappij. In feite participeren we nu allemaal al in de Linkse Spoorzone schulden.

Links is in Delft sinds 1998 aan de macht. De gevolgen voor Delft zullen uiteindelijk desastreus zijn. We staan nu aan de rand van de financiële afgrond. Gevolg kaalslag op social-, zorg- en cultuurgebied. Maar dat zal niet genoeg zijn. Uiteindelijk meer belasting betalen voor veel minder service. En dat allemaal voor de versnelling van de carrière van Rik Grashoff. Voorzitter van het GroenLinks wespennest, wat een kut baan trouwens.

Jan Peter de Wit