«

»

Telegraaf: ’Uitgeklede brug verpest historisch Delft’

telegraaf_sebastiaansbrug_delftTelegraaf: door Marieke van Essen

Historisch Delft wordt een brug door de strot geduwd die het beschermde stadsgezicht in een klap verpest.

Dit stellen diverse belangenverenigingen in de prinsenstad, die zich ernstig zorgen maken over het volgens hen foeilelijke ontwerp en de herrie die de veelbesproken oeververbinding met zich zal meebrengen.

Over de nieuwe 25 miljoen kostende Sebastiaansbrug, waar de trams overheen moeten gaan rijden, wordt al meer dan tien jaar gesteggeld. Twee ontwerpen gingen de prullenbak in en daarmee spoelde de noodlijdende gemeente tegelijk vele miljoenen door het afvoerputje.

Maar het derde ontwerp spant wat betreft uitstraling toch wel de kroon, aldus bewoners(organisaties). „Wat een ongelooflijk armzalige brug. Civiel-technisch gezien zal er niets op aan te merken zijn, maar dit monster past volstrekt niet in de omgeving”, reageert Peter Jonquière van de historische vereniging Delvia Batavorum.

Een artist’s impression van de nieuwe Sebastiaansbrug.

De liefhebbers van historisch Delft krijgen bijval van de Belangenvereniging TU Noord. „Wij worden de komende vijftig jaar opgescheept met een Delft-onwaardig plomp ding”, zegt voorzitter Eric van Hunnik. „Er is zelfs gewerkt met golfplaten, waarvan ze hopen dat er nog wat planten tegenaan gaan groeien. En dat allemaal omdat er trams overheen moeten kunnen, terwijl je anno 2016 al denkt aan bussen zonder chauffeur. Dit is een plan uit de vorige eeuw!”

De toekomstige trams zijn ook de Belangenvereniging Zuidpoort een doorn in het oog. „De korte funderingspalen gaan geheid voor problemen zorgen”, zegt voorzitter Floris de Cogne Kleyn. „Wij vrezen voor geluidsoverlast en trillingen.”

Oppositiepartij Onafhankelijk Delft is kort na de presentatie van nieuwe brug, waaraan Delft tien miljoen moet meebetalen, duidelijk. „Een mega gemiste kans om op het maaiveld een mooie vlakke stadsbrug te maken die bij de entree van onze prachtige historische stad past”, zegt raadslid Jan Peter de Wit. „Maar vier voorgaande colleges hebben verschrikkelijk geblunderd in Haaglanden.

Feitelijk had Delft helemaal niets hoeven te betalen, want de aanleg van tramlijn 19 was een in 2006 geheel door Haaglanden gefinancierd project. Maar daar hadden ze er geen rekening mee gehouden dat de brug uit 1963 te oud en te zwak was voor zware trams. Dus bood Delft meteen aan het tekort bij te leggen, in ruil voor zeggenschap over een mooie nieuwe brug. Nu krijgen we voor minimaal tien miljoen euro dezelfde brug terug. Kat in de zak dus.”

De gemeente liet weten dat de tram begin 2020 over de brug kan rijden.