«

»

Verlenging parkeervergunning moet veel klantvriendelijker

Naast email adreskan ook het telefoonnummer worden doorgegeven bij de gemeente. telefoon

Naast email-adres kan ook het telefoonnummer worden doorgegeven bij de gemeente.

Er komen regelmatig klachten binnen van bewoners die niet door hadden dat hun parkeervergunning of bezoekerskaart verlopen was.

Dat is des te triester omdat deze mensen van geen kwaad bewust zeker en vast een een boete krijgen door de efficiënte kentekenherkenning controle. En die zijn niet mals (€92,00).

Naast de boete moet ook weer een vergunning aangevraagd worden. Dat is weer een boze bewoner erbij.

Je kan aangeven bij de digitale vergunning aanvraag dat je een email notificatie wilt ontvangen. Maar aangezien niet iedereen dit vakje heeft aangevinkt gaat er veel mis.geldig_vergunningDe gemeente stuurt geen brieven. Dan moet het digitale systeem bij verlengen meerdere mogelijkheden geven. Dat is nu niet het geval met enkel een email adres.

Daarnaast is de datum van de aanvraag van de bezoekerskaart meestal niet hetzelfde als van de parkeervergunning. Dan moet je twee keer per jaar een parkeerproduct aanvragen.

amsterdam_machtiging_parkeervergunningAutomatische incasso

Dit bewerkelijke systeem gaat vaak fout. Beter is het dat Delft net als in Amsterdam de mogelijkheid gaat bieden voor een automatische incasso voor de parkeervergunning. Dat kan want het is in feite een belastingheffing.

SMS waarschuwing geldigheid verloopt

Daarnaast zou Delft de klantvriendelijkheid moeten inbouwen om bewoners een SMS te sturen voordat hun parkeerproduct verloopt.  Een uiterste waarschuwing. Het telefoonnummer wordt nu gevraagd maar er wordt niks mee gedaan.

De meeste mensen gebruiken hun telefoon als communicatiemiddel. De gemeente moet daar op inspelen.

Momenteel zijn er veel klachten uit de buurt het Heilige Land. Zelfs de gemeente ziet dat in. Ze weten niet of de servicemails wel verstuurd zijn. Lees Hier ‘Mogelijk geen servicemail‘. Ik zal VVD wethouder Harpe in de rondvraag verzoeken of hij het verlengen van de parkeerproducten klantvriendelijker wil maken.

Jan Peter de Wit